Jaarlijkse gezondheidscheck

Waarom de gezondheidscheck?

Eén keer per jaar krijgt uw huisdier zijn (of haar) vaccinatie. Dit is ook gelijk het moment waarop wij zijn gezondheid grondig beoordelen. Veel ziektes en gezondheidsproblemen zijn te voorkomen, als we op tijd actie ondernemen. Denk aan diabetes (suikerziekte) bij overgewicht, kieswortelontstekingen bij tandsteen, oorontstekingen bij allergieën, etc.

Andere ziektes zijn in te perken voordat ze uit de hand lopen. Voorbeelden hiervan zijn: nierfalen, hartfalen, huidtumoren. Als nierfalen in een vroeg stadium ontdekt wordt (we vragen u bij dieren ouder dan 8 jaar standaard om urine mee te nemen) kunnen we ingrijpen en leeft uw dier langer. Hetzelfde geldt voor hartfalen: uit recent onderzoek bleek dat behandelen vóórdat er symptomen ontstaan de levensduur verlengd en de kwaliteit van leven verbeterd (Boswood et al, 2016).

Met andere woorden: tijdens de controle ontdekken we vaak dingen waardoor we uw huisdier langer gezond kunnen houden.

Vaccinatie

Ook als u ervoor kiest om niet te vaccineren, is de jaarlijkse gezondheidscontrole belangrijk!

Vaccinaties zorgen ervoor dat uw dier zelf afweerstoffen maakt tegen bepaalde levensgevaarlijke ziektes. Bij de hond zijn dat:

• Distemper (“hondenziekte”)
  • Hepatitis (leverontsteking)
  • Parvo
  • Ziekte van Weil (leptospirose)
  • Eventueel rabies (hondsdolheid) of kennelhoest (een infectie van de voorste luchtwegen)

Bij de kat zijn dat:

• Panleukopenievirus (“kattenziekte”)
  • Herpesvirus (een verwekker van niesziekte)
  • Calicivirus (ook een verwekker van niesziekte)
  • Eventueel rabies (hondsdolheid) of bordetella (ook betrokken bij niesziekte)

Bij het konijn zijn dat:

• Myxomatose
  • Viraal hemorrhagisch syndroom type 1 en 2

Het is niet goed voor een dier om gevaccineerd te worden wanneer hij niet gezond is. Ook kan de vaccinatie minder goed aanslaan. Daarom is het niet verstandig om uw dier te laten vaccineren zonder gezondheidscheck.

Wat controleren we bij de gezondheidscheck?

Allereerst bespreken we met u hoe uw dier thuis functioneert. Zijn er knelpunten? Het lichamelijk onderzoek bestaat in de meeste gevallen uit de volgende punten:

Algemene indruk: houding, manier van lopen, bewustzijnsniveau, gedrag, voedingstoestand, opvallende afwijkingen etc.

Algemeen onderzoek: ademhaling, pols, slijmvliezen, lymfeklieren, vochtbalans, vacht, huid, gebit, hart en we voelen in de buik naar afwijkingen.

Hier kan natuurlijk van afgeweken worden als de situatie hier om vraagt. Soms controleren we bijv. de gewrichten, de reflexen of de gehoorgang; net waar wij denken dat een mogelijk probleem schuilt. Eenvoudige problemen kunnen we vaak in hetzelfde consult al oplossen.

Graag tot ziens bij ons in de kliniek; samen houden we uw dier gezond!